Beskrivelser og brug

Kære bruger

I menuen herover finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Tankebobler. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Beskrivelse af Tankebobler

Derfor skal vi arbejde med tankebobler

Video

Kære bruger

I menuen herover finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Tankebobler. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante, i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Eksempler 0-6 år

Kære bruger

I menuen herover finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Tankebobler. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord, skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Vejledning i brug af eksempler

Case: biderier i børnehaven

Case: særligt behov

Case: bange for at børste tænder

Eksempler 7-12 år

Kære bruger

I menuen herover finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Tankebobler. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Vejledning i brug af eksempler

Eksempler: At bruge tankebobler

Eksempler: Hovedet fyldt med grå tanker

Case: bange for at starte i skole igen

Case: Når venskabet ikke er godt

Case: at komme op om morgenen

Case: bange for at komme i skole

Eksempler 13-21 år

Kære bruger

I menuen herover finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Tankebobler. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante, i forhold til det du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Vejledning i brug af eksempler

Eksempler: Triste tanker

Eksempler: Puberteten

Eksempler: At være god ved sig selv

Case: Spiser for meget usundt

Case: Bange for fremmede mennesker

Case: I det røde felt

Case: Nederlag

Eksempler voksne

Kære bruger

I menuen herover finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Tankebobler. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Eksempel: Indsat

Eksemplet illustrerer hvordan man kan arbejde med tankebobler i praksis

En ung mand, indsat på institution, bliver præsenteret for tankeboblerne af en underviser. Det er meget diffust for den unge mand at snakke om skadelige og brugbare tanker. Underviseren prøver at forklare det ved at give tankeboblerne tal fx 1 og 2. At den unge mand skal flytte sin opmærksom fra tankeboble 1 til tankeboble 2 er stadig meget diffust for ham. Så siger underviseren, at han skal prøve at tænke på sine to favoritretter. Han nævner pizza og shawarma. Underviseren siger, at han skal prøve at flytte sin opmærksomhed fra den ene ret til den anden. Pludselig er det som om, at et lys går op for den unge mand, da han siger, at han for første gang i sit liv får en oplevelse af, hvad det vil sige at styre sine tanker.

Eksempel: Planlægning

Eksemplet illustrerer hvordan man kan arbejde med tankebobler i praksis

Morten har arrangeret et arrangement for sin gamle vennegruppe. De skal være sammen en hel dag og lave en række forskellige aktiviteter. Det hele går godt, de hygger sig og har det sjovt. Som det sidste punkt på dagen, skal de spise middag på en ny restaurant. Morten har glædet sig meget. Da de ankommer til restauranten, er der ikke reserveret et bord. Morten finder ud af, at han har reserveret bord til en forkert dato. De finder en anden god restaurant i nærheden, men Morten bliver ved med at ærgre sig. Selvom det har været en god dag, fylder den mindre fejl meget i hans bevidsthed. Det er en skadelig tanke, som fylder mere end de brugbare tanker om en fælles vellykket dag. Det er et hverdagseksempel, men det illustrerer, at I dette tilfælde kunne det være godt, at Morten kendte til brugbare og skadelige tanker, så han kunne flytte sin opmærksomhed til de brugbare.

Eksempel: Bekymring efter influenza

Eksemplet viser hvordan man kunne bruge tankebobler i praksis

Pia er lige vendt tilbage fra jobbet efter en ordentlig omgang influenza. Lige efter har hun også haft syge børn et par dage og hun ved at det er en travl periode på jobbet. En morgen på vej til kaffemaskinen passerer chefen hende uden at sige godmorgen. Det går Pia meget på og hun tænker at hun er nok er blevet upopulær, fordi hun har været syg. Hun rammes af frygt for at blive fyret, når de kommer til næste sparerunde. Til frokost får hun fortalt om oplevelsen med chefen til en god kollega, som får talt Pia ned og som fortæller at chefen selv har været presset af mange grunde, og at han overfor alle har været lidt kort for hovedet. Selvom Pia selvfølgelig synes det er synd for chefen, får det hende til at ånde lettet op, da hun nu bedre forstår, hvorfor der ikke lige blev hilst om morgenen. Når muligheden byder sig, vil hun stikke hovedet ind til chefen og hører om der er noget hun kan gøre.

Vejledning i brug af øvelser

Kære bruger

Hvis du gennem dit arbejde med robusthed selv finder på gode øvelser, vil vi meget gerne høre om dem. Vi arbejder hele tiden på at udvikle og optimere indholdet her på sitet, så gode ideer og input er hjerteligt velkomne. Send en mail med en beskrivelse af din øvelse til mma@sundkom.dk. Måske bliver din øvelse en del af robusthedsprogrammet.

Vejledning i at vælge en øvelse

Procedure til alle kritiske situationer

Tre positive

Fra tanke til tanke

Vurder en tanke

Historie om tankebobler

Speedtalk tankebobler

Mig

Gør det usynlige synligt 2

Tankememory

Energi i hverdagen

Når det positive er væk

Rollespil - en konflikt

Vejledning i brug af spørgsmål

For at starte implementeringsarbejdet, er det særdeles brugbart at få deltagerne til at debattere, hvordan dette kan anvendes i praksis. Her finder du en liste med inspiration til gode spørgsmål til debat. Vælg de spørgsmål, du vurderer er relevante for jer og tilpas dem til jeres kontekst.

Du kan også selv finde på spørgsmål, hvis du ikke finder det, du skal bruge her.

Når du lægger op til debat blandt deltagerne, er der forskellige måder at gribe det an på. Nedenstående er et par bud på, hvordan du kan skabe en livlig debat, hvor så mange som muligt byder ind.

Din opgave er her at sætte rammen for debatten og være ordstyrer.

  • Del gruppen op i mindre grupper på 3-5 deltagere og stil dem hver et spørgsmål, de skal debattere. Herefter fremlægger grupperne i plenum.
  • Stil hele gruppen et spørgsmål og bed dem drøfte spørgsmålet to og to i et par minutter. Inviter herefter til debat i plenum. Gentag med flere spørgsmål.
  • Lav brainstorm på en flip-over ud fra et konkret spørgsmål.

Spørgsmål

  • Du kan vælge at stille et, flere, alle spørgsmål eller selv formulere nogle andre, der passer ind i jeres gruppe til videre debat.
  • Del deltagerne op to og to og lad dem tale et par minutter om hvert spørgsmål. Bring herefter spørgsmålet til debat i plenum.
  • Del deltagerne op i grupper på 3-6 personer og lad dem komme med svar på spørgsmålene på en planche.

Tilpas spørgsmål og form til den tid, I har til rådighed.

Spørgsmål:

Beskriv en situation i hverdagen, hvor arbejdet med Tankebobler er relevant.

  • Hvad får målgruppen ud af at arbejde med Tankebobler i denne situation?

Beskriv en situation fra hverdagen, hvor arbejdet med Tankebobler er svært.

  • Hvorfor er det svært i denne situation?
  • Kan situationen tilpasses, så arbejdet med Tankebobler bliver lettere?
  • Hvorfor er arbejdet med Tankebobler relevant for jeres målgruppe?

Evt.

  • Hvilke problemer kan ses i arbejdet med Tankebobler?
  • Hvordan kan problemerne løses?
  • Hvad kan arbejdet med Tankebobler gøre for jeres målgruppe?