Frygt og generthed

Du kan lytte til Frygt og generthed her.

Hvis vi manglede evnen til at blive bange, så var vi her simpelthen ikke i dag. Frygt er livsvigtig – på rette tid og sted:

Tænk hvis det var sådan her: Du er ude på en stor åben slette, en bagende varm dag. Pludselig ser du en stor løve springe op fra græsset et stykke borte – den løber i fuldt firspring hen imod dig med vidt åbent gab. Straks tænker du: Det var dog morsomt – den ser vel nok ud til at være glad for at møde mig – det bliver herligt …!

Det er også vigtigt, at kunne huske at blive bange: Næste gang du hører et løvebrøl i det fjerne, kan du nemmere tage dine forholdsregler i tide, fordi du har lært, hvad et løvebrøl betyder. Der skabes en god overbevisning: Løver er farlige og skal omgås med forsigtighed.

MEN… Både børn og voksne kan også være bange uden grund, så man får begrænset sine livsmuligheder, f.eks. edderkopper, regnorme, mørke, mennesker, osv.. Det sker, hvis Hjernens 112 er blevet overfølsom. Læs mere i Tænkehjernen og Hjernens 112.

Generthed er en slags social fobi – hvor man bliver nervøs og hæmmet, når man er sammen med mennesker, man ikke er helt tryg ved.

Frygt og generthed er huske-spor, som er skrevet ind i Hjernens 112 hukommelse. Dette spor kan fjernes, hvis der er brug for det. Tænkehjernen kan nemlig forandre frygten, når den hentes frem i små doser.

Hjernens 112 og kroppen skal gradvist lære, at det er dig og din Tænkehjerne, der bestemmer og har kontrollen! Hvis frygten tager overhånd, så sættes Tænkehjernen ud af spillet. Derfor skal forløbet planlægges i detaljer, så frygten fremkaldes i passende små doser, som kan kontrolleres af Tænkehjernen. Så kan Hjernens 112 stille og roligt lære, at det slet ikke er så farligt. Her kan du se, hvordan det skal gøres: Konstruer en øvebane og Smartphone / Tanke-spillet.

Læs mere: En vej til succes og Ros og robusthed.