Om modulet
Vi lærer mest og udvikler os bedst, når vi får passende udfordringer. Når vi får passende udfordringer, skal vi gøre os umage, og når vi lykkes, opbygger det vores ressourcer og tro på os selv. I Robusthedsprogrammet handler passende udfordringer særligt om den udvikling og læring, som gør os bedre til at mentalisere.
Kort beskrivelse af passende udfordringer
Beskrivelse af passende udfordringer
Derfor skal vi arbejde med passende udfordringer
Man kan træne hjernen til at blive bedre til at klare udfordringer, hvis man sørger for, at den møder den rigtige type af udfordringer. Når vi får passende udfordringer, som hverken er for store eller for små, kan Tænkehjernen kontrollere Alarmhjernen, så den ikke aktiveres uden grund.
Når man har klaret en svær situation eller opgave, giver Tænkehjernen besked til Alarmhjernen: “Det var ikke så farligt endda,” hvilket betyder, at man kan møde lignende situationer med større ro i sindet.
PDF filer til passende udfordringer
Ny beskrivelse af passende udfordringer
Beskrivelse af passende udfordringer
Livet er fyldt med små og store udfordringer, og to mennesker kan opleve den samme udfordring helt forskelligt. For den ene kan udfordringen være for let og for den anden, kan den være helt uoverskuelig. Hvornår en udfordring er passende afhænger nemlig af vores forudsætninger og tidligere erfaringer med at klare udfordrende situationer og begivenheder.
En passende udfordring er dér, hvor udfordringen ligger lige præcis på toppen af, hvad vi kan klare (– ofte med hjælp fra omgivelserne.) Og når vi klarer udfordringen, opbygger vi vores ressourcer yderligere. På den måde får vi succesoplevelser og erfaringer, vi kan trække på, når vi møder en lidt større udfordring senere hen. Men den nye udfordring vil opleves som passende, fordi vores grundlag for at klare den er blevet større. Når en udfordring er passende, trives vi og lærer bedst, og det giver lyst og mod til at lære mere.
Er udfordringen omvendt for stor, bliver vi lettere slået ud og vi lærer mindre eller slet ikke noget.
Vores hjerne påvirkes naturligt nok forskelligt afhængigt af graden af udfordring, vi møder. Hvis udfordringen er for stor og vi oplever at vi ikke kan magte den, aktiveres Alarmhjernen og Tænkehjernen fungerer derfor dårligt. Er vi for meget i alarm, kan vi ikke tænke os ordentligt om eller udnytte de kompetencer man allerede har.
Er udfordringen derimod passende, er der god adgang til Tænkehjernen. Vi kan mentalisere og derfor bedre se det store perspektiv og træffe gode beslutninger eller finde gode løsninger. Men fordi vi også skal anstrenge os lidt for at klare udfordringen, er Alarmhjernen lige netop aktiveret nok til at holde os årvågne og lidt på dupperne. Dog ikke mere end at vi oplever at kunne klare situationen, hvis vi gør os umage.
Videoer
Brug video i dit arbejde
Videoerne er tænkt som et supplement, som du kan bruge til at udbygge og understøtte det, du fortæller om robusthed. Da det til nogle af modulerne er nødvendigt med en meget præcis formulering, giver det dig mulighed for at fokusere på andre dele af din fremlæggelse.
Hvis du vælger at vise filmen til det pågældende tema, skal du sørge for at have adgang til fremviser/smartboard med internetadgang.
Ny mølle
https://www.youtube.com/watch?v=1Eue2EkMDV4
Vestergaardsskolen
https://www.youtube.com/watch?v=SBE1sZmsf2o
Jacob flytter stol på legepladsen
[/wpmem_logged_in]
0-6 år
Når du underviser i Robusthedsprogrammet, er eksemplerne et vigtigt element, der anvendes for at understøtte læringen. Det er gennem levende og hverdagsrelaterede eksempler, at programmets anvendelsesmuligheder bliver tydelige for deltagerne. Samtidig er det også eksempler, der inspirerer og motiverer til, at deltagerne selv får lyst til at anvende programmet.
Det er ofte nemmest at anvende eksempler, som man selv har oplevet. Men vi har også samlet nogle eksempler, der kan anvendes på forskellige målgrupper, som du kan lade dig inspirere af.
Eksemplerne er aldersopdelt. Som underviser/formidler skal du forholde dig til, hvilken målgruppe de fagpersoner, du skal undervise, arbejder med, og på baggrund af dette tilpasse dine eksempler i undervisningen, så det er let for deltagerne at relatere til i forhold til egne arbejdsopgaver.
Vejledning i brug af eksempler
Eksempel: Familien Hansen
Eksempel: Aflevering i børnehaven
Case: Bange for fluer
Case: Særligt behov