Kost

Overvægt og sult

Du kan lytte til Overvægt og sult her.

Det du spiser bliver lavet om til sukker, fedt og proteiner, som med blodet transporteres ud til cellerne. ”Blodsukker” er mængden af sukker i dit blod. Hvis du spiser mange hurtige sukkerstoffer (sukker, slik, kager, saft, sodavand & energidrikke, hvidt brød, alkohol), kan du få et svingende blodsukker (”YoYo blodsukker”).

Et svingende blodsukker giver dig kortvarig høj energi – men derefter måske sult, træthed og svingende humør – og overvægt, hvis du har tendens til det. Forklaringen er: Når blodsukkeret falder hurtigt, så oplever din hjerne fejlagtigt, at der er ”hungersnød” i kroppen. Det sætter gang i Hjernens 112, så du bliver snydt til at tro, at du er sulten.

Når der skrues op for alarmen, så skrues der ned for Tænkehjernen. Oplevelsen af sult bliver altoverskyggende og andre tanker skubbes til side. Hvis du igen mætter dig med hurtige sukkerstoffer, starter det forfra (læs også: Belønningsfabrikken).

Spis dig mæt i små og langsomme måltider med sund mad. Det giver et stabilt blodsukker og langvarigt velvære. Hvis du skal tabe dig, så spis få kulhydrater og mange proteiner. Hvis du godt kan li’ mad – hvad de fleste heldigvis kan, så lav små lækkerier til dig selv. Hvis du ændrer kost, kan det tage 1-3 uger at vænne sig til en ny smag.

Sult kontrol

Kontrol over en sultfølelse kan trænes gradvist – ligesom man kan træne alt muligt andet. Det er ikke farligt… ( i hvert fald ikke, hvis du er overvægtig). Sulten forsvinder, når du lader sulten være… (Læs mere:  Smartphone, Tanke-spillet, Konstruer en øvebane, Robusthed og Ros, En vej til succes, Styr dine lyster). Opmærksomhedstræning kan være en stor hjælp (Læs mere: Opmærksomheden – Hjernens Spotlys).

Her er også inspiration:

  • Sult er et rum i Tankernes Hus… (Læs: Historien om Tankernes Hus).
  • Sult er et Tanketog, der kører for stærkt… (Læs: Historien om Tanketog).
  • Sult er en gæst ved Tankefesten… (Læs: Historien om Tankefesten).

Noget tyder på, at stress og mangel på søvn øger risikoen for overvægt. Derfor er også søvn og hvile vigtigt (læs mere her).

Sidst – men ikke mindst: Det er lige så vigtigt at træne lysten til at motionere! Læs mere her.