Beskrivelser og brug

Kære bruger

I menuen ovenfor finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Historier. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante, i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Beskrivelse af historier

Beskrivelse af historier

Historierne er et redskab til at tale om og arbejde med robusthed. De kan anvendes til at skabe et billede på, hvordan man kan forstå robusthed, mentalisering og hjernen. Hver historie kan tilpasses, så den taler sig ind i lige netop den situation, den skal bruges i.

Derfor skal vi arbejde med historier

Derfor skal vi arbejde med historier

At fortælle historier er en meget brugbar måde, at arbejde med hjernen og vores tanker på. I robusthedsprogrammet er der mange historier, der hver især beskriver det usynlige, der foregår inde i vores tanker.

Historierne i robusthedsprogrammet har ikke samme form som en klassisk historie, der er nemlig ikke ret mange figurer i disse historier. Der er heller ikke en rigtig handling med en start og en slutning.

Grunden til dette er, at vi gerne vil lade dem, vi fortæller historierne, danne deres egne billeder af, hvordan det ser ud i deres egne tanker.

Vi forsøger altså at give tilhørerne en ramme at male deres eget mentale billede i.

Det er vigtigt med egne billeder af det, der foregår inde i vores tanker, for uden vores eget billede er det svært at tale om. Jo klarere et billede vi har af vores tanker, jo bedre bliver vi til at sætte ord på vores tanker. Jo lettere det bliver for én at forholde sig til dem, jo bedre bliver man til at få gode ideer til, hvordan man løser svære situationer ved hjælp af tankerne.

Vi ved også, at ens egne geniale idéer virker MEGET bedre end andres gode råd.

Derfor skal vi fortælle historier og gå på opdagelse i vores egne tanker.

God fornøjelse

Video

Kære bruger

I menuen ovenfor finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Historier. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Eksempler 0-6 år

Kære bruger

I menuen ovenfor finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Historier. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Vejledning i brug af eksempler

Eksempel: Film om følelser

Eksempel: Biderier i børnehaven

Case: At slå de andre børn

Case: Bange for fluer

Eksempler 7-12 år

Kære bruger

I menuen ovenfor finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Historier. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Vejledning i brug af eksempler

Eksempel: Pubertet

Eksempel: Mobbet i skolen

Eksempler 13-21 år

Kære bruger

I menuen ovenfor finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med Historier. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe, du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder, at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante, i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker 🙂

God fornøjelse!

Vejledning i brug af eksempler

Eksempel: Historie om skadelige tanker

Eksempler voksne

Kære bruger

I menuen ovenfor, finder du en skabelon til det manuskript, du kan sammensætte og printe, når du underviser eller arbejder med historier. På den måde kan du tilpasse dit oplæg til lige præcis den målgruppe du arbejder med.
Vi har lavet indholdet så fleksibelt som muligt, hvilket betyder at du stadig skal forholde dig til, hvordan du gør øvelserne helt relevante i forhold til det, du vil arbejde med.
Med andre ord skal du starte med at gøre dig tanker om dine egne tanker

God fornøjelse!

Eksempal: Bekymring om fremtid

Eksemplet illustrerer hvordan en historie kan være gavnlig

Ida blev færdiguddannet for to måneder siden. I starten var hun meget glad og lettet. Men nu kan hun mærke bekymringerne komme snigende. Hendes trygge studenterliv har ændret sig og hun ved ikke hvad fremtiden byder på. Især bekymrer hun sig om sin jobsituation. Hun har sendt mange jobansøgninger, men er ikke blevet kaldt til samtale endnu. Det går fint om dagen, men om aftenen, kan hun ikke sove, fordi bekymringerne fylder mere og mere i hendes tanker. En aften læser hun historien Tankefest. Hun synes det er en meget simpel historie, men alligevel giver den hende ro. Det går op for hende, at hun kan systematisere sine tanker som gæster, og at hun selv kan vælge hvilke gæster hun vil snakke med. Fx er gæsten jeg får aldrig et job en meget negativ gæst. Derfor vælger hun i stedet at snakke med gæsten jeg er nysgerrig på mit kommende job.

De næste aftener vender Ida tilbage til Tankefesten. Det er ikke alle aftener historien kan give hende ro. Men de fleste aftener finder hun ro i at systematisere sine tanker som gæster, hvor hun selv vælger hvem hun vil tale med.

Eksempel: Efter arbejde

Eksemplet illustrerer hvordan en historie kan være gavnlig

Kim har svært ved at finde ro i kroppen, når han kommer hjem fra arbejde. Tankerne om den nuværende arbejdsdag og den kommende arbejdsdag bliver ved med at cirkulere i hans hoved. Han spekulerer over, om han nu nåede alle opgaver, hvad skal der ske i morgen og hvordan han skal løse udfordringer på arbejdspladsen. Kim føler ofte at han har brug for en pause for sit eget hoved. Derfor er han begyndt at lytte til historien Velværekugler, når han kommer hjem fra arbejde. Han sætter sig i sin lænestol, tager hovedtelefoner på og afspiller historien. Historien hjælper ham med at flytte fokus fra det indre tankemylder til hans krop. Når han har afspillet den, så bliver han som regel roligere, fordi han får en pause.

Eksempel: Uro om aftenen

Eksemplet illustrerer hvordan en historie kan være gavnlig

Michaels datter, Maiken, er urolig om aftenen. Hun har den alder, hvor mange spørgsmål og tanker myldrer rundt i hendes hoved. Spørgsmål om sig selv, sine venner og sine forældre. Michael er bekymret og ved ikke helt, hvordan han skal berolige Maiken. Men efter anbefaling fra en nær ven, begynder Micheal at læse historien Tankernes Hus højt for Maiken. Det gør han et par aftenener i træk. Michael føler, at historien kan hjælpe Maiken og hun virker også glad for den. Men det går også op for Michael, at historien er med til at forbedre hans egen forståelse af Maiken og hvordan han kan hjælpe hende med at flytte sine tanker fra et rum til et andet. Tankernes Hus bliver en måde, hvorpå Andreas og Maiken får et fælles sprog om det der kan være svært at tale om.

Vejledning i brug af øvelser

Kære bruger

Hvis du selv finder på gode øvelser, mens du arbejder med robusthedsprogrammet, vil vi meget gerne høre om dem. Vi arbejder hele tiden på at udvikle og optimere indholdet på materialesamlingen, så gode idéer og input er meget velkomne.

Send en mail med en beskrivelse af din øvelse til mma@sundkom.dk, så kan din øvelse måske blive en del af robusthedsprogrammet.

Vejledning i at vælge en øvelse

Historien om en vind

Historien om at øve sig

Drengen der skød en tanke

Velværekugler

Tanketog

Tankefest

Et fristed

Belønningsfabrikken

Tanketrylleri

Tankernes hus

Tankernes hus 2

Vejledning i brug af spørgsmål

For at starte implementeringsarbejdet, er det særdeles brugbart at få deltagerne til at debattere, hvordan dette kan anvendes i praksis. Her finder du en liste med inspiration til gode spørgsmål til debat. Vælg de spørgsmål, du vurderer er relevante for jer og tilpas dem til jeres kontekst.

Du kan også selv finde på spørgsmål, hvis du ikke finder det, du skal bruge her.

Når du lægger op til debat blandt deltagerne, er der forskellige måder at gribe det an på. Nedenstående er et par bud på, hvordan du kan skabe en livlig debat, hvor så mange som muligt byder ind.

Din opgave er her at sætte rammen for debatten og være ordstyrer.

  • Del gruppen op i mindre grupper på 3-5 deltagere og stil dem hver et spørgsmål, de skal debattere. Herefter fremlægger grupperne i plenum.
  • Stil hele gruppen et spørgsmål og bed dem drøfte spørgsmålet to og to i et par minutter. Inviter herefter til debat i plenum. Gentag med flere spørgsmål.
  • Lav brainstorm på en flip-over ud fra et konkret spørgsmål.

Spørgsmål

  • Du kan vælge at stille et, flere, alle spørgsmål eller selv formulere nogle andre, der passer ind i jeres gruppe til videre debat.
  • Del deltagerne op to og to og lad dem tale et par minutter om hvert spørgsmål. Bring herefter spørgsmålet til debat i plenum.
  • Del deltagerne op i grupper på 3-6 personer og lad dem komme med svar på spørgsmålene på en planche.

Tilpas spørgsmål og form til den tid, I har til rådighed.

Spørgsmål:

Beskriv en situation i hverdagen, hvor arbejdet med historier er relevant.

  • Hvad får målgruppen ud af at arbejde med historier i denne situation?

Beskriv en situation fra hverdagen, hvor arbejdet med historier er svært.

  • Hvorfor er det svært i denne situation?
  • Kan situationen tilpasses, så arbejdet med historier bliver lettere?
  • Hvorfor er arbejdet med historier relevant for jeres målgruppe?

Evt.

  • Hvilke problemer kan ses i arbejdet med historier ?
  • Hvordan kan problemerne løses?
  • Hvad kan arbejdet med historier gøre for jeres målgruppe?