Tankebobler

På en måde kan man godt sige, at der findes to forskellige slags tanker

Tanker, vi kan bruge til noget, er ikke nødvendigvis glade tanker. Det er godt at blive bange, vred og ked af det – på rette tid og sted. Man hvis det bliver for meget eller det varer for længe, så kan det skade.

Det kan blive så slemt, at man slet ikke kan finde nogen tanker, som kan bruges til noget.

Det værste sted er håbløshed – at opleve, at man ingenting kan gøre.

Tanker til en Tænkepause – Tankebobler

Med to tankebobler, tegnet på papir, kan man øve sig i at bestemme over sine tanker:

At skifte fra én tanke til en anden tanke – med vilje:

A

  • Sæt en finger på boble 1 og tænk på en bestemt ting i dit køkken. Hold fast i tanken i nogle sekunder.
  • Flyt fingeren til boble 2 og tænk på en ting i dit badeværelse. Hold fast i tanken i nogle sekunder.
  • Gentag øvelsen nogle gange – eventuelt med andre steder og andre ting.
  • OBS: Det er meget vigtigt, at du sætter en finger på boblerne. Hvis du opdager, at du tænker på noget andet end det, du har bestemt – så fjern fingeren fra boblerne – og start forfra.

B

  • Gentag øvelse A – nu med små oplevelser fra hverdagen – eller små fantasifilm. De skal være så korte, at Du er sikker på, at det er dig, som bestemmer, hvornår du vil skifte film – og at det ikke bare er tankerne, som vandrer til noget andet af sig selv.

C

  • Når du er helt sikker i øvelse A og B, så gentag eventuelt øvelsen med en skadelig tanke og en brugbar tanke.
    • I starten: Lad være med at vælge en meget tung skadelig tanke – så det bliver for svært at komme ud af tanken og over til en brugbar tanke. Risikoen er, at du bare gør det værre.
    • Vælg en brugbar tanke, som er meget simpel og meget konkret, noget som er virkelig godt at tænke på, og som du kan mærke indeni.
  • Mange vil opleve, at man skal øve sig mange gange, for at blive rigtigt god til det.
    Øvelse gør mester, også når det gælder tanker.